Beursschip

Al eeuwen lang wordt de water gebruikt om goederen, vee en personen te verplaatsen. Meestal was deze vorm van vervoer ook de snelste manier om van A naar B te gaan. Tussen 1780 – 1790 ontstond de eerste geregelde trekschuit dienstregeling door de Drentsche hoofdvaart naar Meppel. Met de komst van het stoomschip in de tweede helft van de 19de eeuw werden de dienstregelingen vanaf Meppel uitgebreid naar Amsterdam en Rotterdam. Rond 1900 werden de eerste stoomschepen vervangen door schepen met een petroleum motor. De Meppel I en Meppel II hadden een dagelijkse dienstregeling met Amsterdam. Een enkele reis naar Amsterdam koste in 1892 ƒ2,00 en een retour ƒ3,00 voor een kajuit plaats. Een 2 de klas kajuit koste ƒ1,30 voor een enkele reis en ƒ2,00 voor een retour.

Technische gegevens:

  • Naam schip Meppel II
  • Bouwjaar 1912
  • Scheepstype Beursschip
  • Werf Verschure
  • Plaats werf Amsterdam
  • Materiaal Staal
  • Voortstuwing Petroleummotor
  • Lengte 39,35 meter
  • Breedte 5,33 meter
  • Waterverplaatsing 679 ton

Lees hier het bestand met de informatie over dit schip (pdf).

Recente berichten

Hieronder staan de drie meest recente berichten.

Bordjes aan gracht Toen en Nu

Er wordt hard gewerkt door Gert-Jan Mink aan de bordjes aan de gracht met de foto's Toen en Nu.(met medewerking van Deandro en Dion) In de zomerperiode willen we de bordjes aan de gracht voorzien van foto's van toen en nu. Nog niet alle foto's zijn geplaatst, wordt...

Lees meer

Nieuwe buren Keizersgracht 42

De Gemeente Meppel heeft na een positief advies van Stichting Schemegra een vergunning verleend voor een ligplaats t.h.v. Keizersgracht 42, aan de dektjalk op de foto genaamd Eben Haezer. Dit scheepstype heeft vroeger de Meppeler wateren veelvuldig bevaren. Op de foto...

Lees meer