Beursschip
Al eeuwen lang wordt de water gebruikt om goederen, vee en personen te verplaatsen. Meestal was deze vorm van vervoer ook de snelste manier om van A naar B te gaan. Tussen 1780 – 1790 ontstond de eerste geregelde trekschuit dienstregeling door de Drentsche hoofdvaart naar Meppel. Met de komst van het stoomschip in de tweede helft van de 19de eeuw werden de dienstregelingen vanaf Meppel uitgebreid naar Amsterdam en Rotterdam. Rond 1900 werden de eerste stoomschepen vervangen door schepen met een petroleum motor. De Meppel I en Meppel II hadden een dagelijkse dienstregeling met Amsterdam. Een enkele reis naar Amsterdam koste in 1892 ƒ2,00 en een retour ƒ3,00 voor een kajuit plaats. Een 2 de klas kajuit koste ƒ1,30 voor een enkele reis en ƒ2,00 voor een retour.
Technische gegevens:
- Naam schip Meppel II
- Bouwjaar 1912
- Scheepstype Beursschip
- Werf Verschure
- Plaats werf Amsterdam
- Materiaal Staal
- Voortstuwing Petroleummotor
- Lengte 39,35 meter
- Breedte 5,33 meter
- Waterverplaatsing 679 ton
Lees hier het bestand met de informatie over dit schip (pdf).